Mesto, v ktorom ľudia dbajú na blaho detí, s množstvom zelene a so službami, ktoré sú deťom i mládeži dostupné pešo či na bicykli a rodičia nemusia báť, že ich zrazí auto – to sú základné znaky mesta priateľského k deťom. Mesto nemôže byť zároveň priateľské k autám aj k deťom. Autá sú pre deti veľkým problémom, a to nielen tie, ktoré sa hýbu, ale i tie, ktoré stoja na uliciach.
O tom, ako vyzerá učenie v švajčiarskych školách sa rozprávame s Petrou ONDRČKOVOU, ktorá má skúsenosti s tamojším aj s našim vzdelávacím systémom. V rozhovore sa dočítate, že hlavný a vedľajší učiteľ či učiteľka, asistenti, psychológovia, učitelia pre výučbu nemčiny sú vo švajčiarskych školách samozrejmosťou. Riaditeľom škôl pomáha úrad, aby mali voľnejšie ruky na veci súvisiace s výučbou. Hovoríme o tom, ako vyzerá podpora […]
V rozhovore hovoríme, prečo je wellbeing, teda psychická a fyzická pohoda žiakov jedným z kľúčových pilierov tunajšieho vzdelávania. Ako sú deti v školách hodnotené, ako a čím sa podarilo v islandských školách nahradiť opakovanie poučiek. Ale aj to – prečo Island nezatváral počas pandémie školy. A ako krajina otočila kurz a zvládla rast závislostí detí a mládeže.
Rozhodnutie nezatvoriť plošne všetky školy na Slovensku je dobré rozhodnutie. Ukážkou vyspelosti spoločnosti je i to, že neprehliada najzraniteľnejších a dokáže sa postaviť za svoje priority. Tak sme to videli u európskych lídrov už počas druhej vlny pandémie, keď hovorili, že deti nemôžu byť jej ďalšou obeťou a skôr ako zatvárali školy, využili najskôr všetky riešenia, vrátane lockdownu pre dospelú […]
Deti od 2 do 12 rokov nie sú podľa nových vyhlášok Úradu verejného zdravotníctva SR už považované za plne zaočkované a od 22.11. sa nemôžu zúčastňovať ani tréningov či krúžkov v prípade, že ochorenie covid 19 neprekonali, alebo sa nemôžu preukázať negatívnym výsledkom testu. Na pandemickú situáciu tak opäť doplácajú deti, a to i tie najmenšie. Takýto prístup k deťom […]
„Strácame generáciu mladých športovcov a športovkýň, ktoré by sa teraz v juniorskej lige mali pripravovať na seniorské posty, ale nemajú skúsenosti zo zápasov, pretože sa nekonali. A teraz zase nemôžu trénovať v plnom režime,“ hovorí Daniel Jendrichovský, generálny manažér Young Angels Košice. Odkedy je mesto Košice v bordovej farbe hľadá klub spôsob, ako umožniť mladým basketbalistkám trénovať. Riešenia hľadajú aj ďalšie […]
Vrátili sa deti po lockdownoch k športovaniu? Prečo OTP režim ohrozuje športovanie detí a prečo o 8 rokov budeme mať problém mať na olympiáde reprezentanta v atletike? S Naďou Bendovou, trénerkou Jána Volka sme sa zhovárali o dopadoch pandemických opatrení na športovanie detí.
Hovoríme so ZUŠ a nie vždy vedia, ako majú učiť skupinové vyučovanie, keď sa dostanú do bordovej farby (2. stupeň ohrozenia). Dokumenty sú zmätočné a oni to riešia rôzne. Volali sme s niektorými ZUŠ – riaditelia/ľky chcú učiť prezenčne a urobiť všetko preto, aby mohli. Hoc zmenšiť skupiny. Hľadali sme preto odpoveď, ktorá vyhláška dnes zaväzuje ZUŠ obmedziť normálny režim […]
Prečo sa mladí ľudia cítia v našej krajine nevypočutí? Čo sú problémy, ktoré ich trápia a ako vnímali jazyk, ktorým s nimi počas pandémie hovorili lídri? Ako zvládli pandémiu organizácie pre deti a mladých? Čo by potrebovali? Na tieto i ďalšie otázky odpovedá Juraj Lizák.
Ako sa školy pripravujú na začiatok školského roka? Čo by im naozaj pomohlo? Prečo sú dnes školy možno bezpečnejšie ako niektoré domácnosti? Prečo nemôžme delenie na očkovaných a neočkovaných preniesť do škôl? A ako sa pandémia odrazila nielen na deťoch, ale aj na učiteľoch? Rozprávali sme sa s prezidentkou Združenia základných škôl Slovenska a riaditeľkou ZŠ v Lamači Alenou PETÁKOVOU.
Prečo boli pre nás deti v čase pandémie neviditeľné? Čo by sme mali urobiť inak v prípade tretej vlny? O postoji našej spoločnosti k deťom a vzdelávaniu počas uplynulej druhej vlny pandémie koronavírusu sme sa zhovárali s doc. Helenou Tužinskou a prof. Martou Botikovou z Katedry etnológie a muzeológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského.
Dôvodom na plošné PCR testovanie detí pred tábormi má byť to, že tábory boli minulý rok „najväčším problémom“. Žiadali sme preto dáta, no inštitúcie ich nevedeli poskytnúť a odkazovali nás jedna na druhú. Ideme bez verejne dostupných dát minúť milióny eur z rozpočtu ministerstva školstva na plošné testovanie detí, dokonca pred dennými tábormi, namiesto aby sme ich […]
Čo sa dočítate v rozhovore: prečo sa slovenská vláda rozhodla „obetovať školy“ či dokážeme dobehnúť obrovský výpadok vo výučbe či nie je čas pýtať sa aj na limity v našej odbornosti či by sme nemali zriadiť komisiu, ktorá vyšetrí chyby v manažmente pandémie a pomôže nám poučiť sa z nich či sa zdravotnícka kríza premietne do krízy demokracie. Na Slovensku […]
UNICEF zverejnil novú správu, v ktorej porovnáva, koľko boli počas posledného roka zatvorené školy v 214 krajinách sveta (od marca 2020 do februára 2021): Slovensko je pri porovnaní západoeurópskych krajín (všetky krajiny mimo Balkánu) suverénne najhoršie! Absolútne najhorší sme, keď sa porovnáva počet dní, kedy boli úplne otvorené všetky školy. A najhorší sme i pri […]
Čo sa dočítate v článku: prečo sa v spôsobe spravovania štátu blížime až k anarchii prečo sme pred školami uprednostnili uvoľnenie iných opatrení kde má korene naša neúcta k vzdelávaniu či nám budú deti vyčítať raz náš postoj ako ovplyvňuje lockdown faktor času prečo sa namiesto faktov uchyľujeme k strašeniu či duchovným argumentom prečo je dôležitá zmena spôsobu vládnutia Počas […]
Zatvorenie škôl bol jeden z prvých dôsledkov pandémie. Rozhodlo sa o tom len dva dni po potvrdení prvého infikovaného na Slovensku. Bolo to ešte skôr než sa zatvorili hranice a zaviedli mnohé iné opatrenia. O školách sa neustále diskutuje, argumentuje, ale bohužiaľ im to zatiaľ len veľmi málo pomáha dostať sa bližšie k školákom. Ak […]
Už viac ako 30 organizácií podpísalo výzvu Dajme prednosť školám. Postupne chceme prinášať ich skúsenosti – prečo považujú za dôležité otvárať školy ako prvé. Dnes skúsenosti občianskeho združenia eduRoma. „Podľa našich výskumných zistení až 70% rómskych žiakov nebolo počas prvej vlny pandémie ochorenia covid-19 zapojených do dištančného vzdelávania. Žiaci nemali (od marca do júna 2020) […]
Do škôl by sa mali vrátiť škôlkari a prvostupniari spolu s niektorými poslednými ročníkmi stredných škôl. Snáď skončilo zakrývanie si očí pred dôsledkami dlhodobého zatvorenia škôl na deti a mladých ľudí. Opäť sme však školy, rodičov a deti postavili pred rozhodnutie, ktoré platí „z večera do rána“. V plánovaní pokrok zatiaľ nenastal. Keď sme sa konečne zhodli, že vzdelávanie je […]
Covid automat neberie do úvahy upozornenia ombudsmanky, preto pripravujeme podanie na GP. Ombudsmanka konštatovala, že dochádza k diskriminácii, porušovaniu princípu primeranosti a nevyhnutnosti v prípade opatrení týkajúcich sa prerušenia prezenčnej výučby v školách. Namiesto nápravy opakujeme zlyhania po jesennom celoplošnom testovaní – uvoľňujeme iné opatrenia, no deti ďalej držíme doma. Školy musia mať prednosť a ich otváranie nesmie prehlbovať diskrimináciu. […]
„Mimoriadne prerušenie vyučovania už nadobúda trvalý charakter, čo je v rozpore s myšlienkou dočasného obmedzovania základných práv počas pandémie,“ napísala verejná ochrankyňa práv v analýze vo veci mimoriadneho prerušenia vyučovania v školách na Slovensku. Analýzu pripravila ombudsmanka koncom uplynulého roka a reagovala ňou na podnet Iniciatívy Dajme deťom hlas a niekoľko ďalších podnetov. V podnete iniciatíva žiadala verejnú ochrankyňu práv o stanovisko, či […]
Čo si prečítate v článku: Ako obmedzenie športu dopadá na mladých športovcov Deti pohodlnejú, hrozí pokles telesnej zdatnosti Športovým klubom štát nepomáha Reprezentanti trénujú v bubline, roztvárajú sa nožnice medzi deťmi Európa ponúka inšpirujúce príklady pre plavárne a športoviská Slovenský „automat“ je nejasný a pre plávanie likvidačný Šport má v živote 11-ročnej Olívie Živčicovej dôležité miesto. Od malička sa venovala […]
Iniciatíva Dajme deťom hlas sa dnes obrátila na Kanceláriu verejného ochrancu práv s podnetom na preskúmanie neprimeraného zásahu do ústavného práva na vzdelávanie, spôsobeného dlhodobým prerušením prezenčnej výučby na školách. Kľúčové body podnetu: 1. Prerušením prezenčnej výučby na školách od 12. 10. (stredné školy) resp. 26. 10. (2. st. základných škôl) dochádza k porušeniu Ústavou SR garantovaného […]
Mgr. Eva Wolfová, PhD. je dlhoročnou učiteľkou dejepisu, občianskej náuky a aplikovanej ekonómie na Gymnáziu Poštová v Košiciach. V tomto rozhovore sa dozviete, čo si myslí o prebiehajúcom dištančnom vzdelávaní a jeho nástrahách, o možnom návrate žiakov do škôl a o slovenskom školstve ako takom. Situácia s návratom žiakov do škôl pred Vianocami celý minulý týždeň nevyzerala veľmi svetlo. Pred víkendom však vyšla von […]
Premiér Igor Matovič včera vyhlásil, že „chce dosiahnuť, aby v pondelok ‚x‘ škôl na Slovensku otvorených bolo. Je to čisto moja osobná iniciatíva“. Medzi otvorenými školami by mala byť i škola, kde chodia jeho deti. Školy, ktoré nepokryje „osobná iniciatíva“ premiéra, zostanú zatvorené a deti sa budú učiť dištančne. Podľa právnikov a právničiek Slovenského národného strediska pre ľudské práva […]
„Za situácie, keď máme počet pozitívnych prípadov denne dvetisíc, posielať státisíce detí do škôl, je doslova smrť. Do Vianoc tu máme 5-tisíc prípadov a čo budeme robiť?,“ povedal v piatok na tlačovej konferencií premiér Igor Matovič. Ako prišiel k tomuto číslu? Sú to odhady na základe dát či emócii? Krajiny, ktoré majú vzdelávanie a deti medzi prioritami, systematicky túto […]
Na základnú školu na Luniku 9. v Košiciach chodia tieto dni len žiaci prvého stupňa. No prichádzajú aj niektorí stredoškoláci. Keďže zatvorené sú i stredné školy, vracajú sa na svoju základnú školu, aby sa mohli pripojiť na online hodiny, poradiť sa s učiteľmi a požičať si od nich či z knižnice knihy. „V septembri bolo v škole perfektne, páčilo sa mi […]
„O zatvorení stredných škôl rozhodli tak ľahko, zvečera na ráno, nemala som pocit, že by si uvedomovali, čo to pre nás znamená a čo nám spôsobia. Hovorili sme si – prečo zatvárame školy, keď by nám malo záležať na našej budúcnosti. Akoby sme nikoho nezaujímali,“ hovoria študentka Marína Hluchá o svojich pocitoch, keď vláda oznámila […]
Už takmer mesiac sú doma všetci stredoškoláci, minulý týždeň prešli na dištančné vzdelávanie i žiaci 2. stupňa základných škôl. Zrušené sú všetky rozvojové aktivity pre deti bez rozdielu veku – nemôžu do športových klubov, umeleckých či jazykových škôl. Ako na deti pôsobí sociálna izolácia? Ako im môžu pomôcť rodičia? A ako by mala vyzerať dištančná výučba, aby deti […]
S negatívnym antigénovým či PCR testom na koronavírus sa po víkende budeme môcť hýbať „relatívne slobodne,“ vyhlásil v stredu na tlačovej konferencií po rokovaní vlády premiér Igor Matovič. O deťoch a študentoch nepadlo ani slovo. Aj deti od 10 rokov sa pritom testov zúčastnia. A deti a študenti nepotrebujú ísť do obchodu či reštaurácie. Potrebujú ísť do školy a do zariadení, ktoré […]