Ako sa učia deti na Luníku 9 ? Stredná škola by nám mohla pomôcť z chudobného prostredia.

Na základnú školu na Luniku 9. v Košiciach chodia tieto dni len žiaci prvého stupňa. No prichádzajú aj niektorí stredoškoláci. Keďže zatvorené sú i stredné školy, vracajú sa na svoju základnú školu, aby sa mohli pripojiť na online hodiny, poradiť sa s učiteľmi a požičať si od nich či z knižnice knihy.

V septembri bolo v škole perfektne, páčilo sa mi ťažké učivo, bola to väčšia zábava a viac som sa naučil ako doma. Teraz sa učím cez mobil,“ hovorí Marek, ktorý študuje za asistenta učiteľa. Hovorí, že si školu vybral preto, lebo ho baví práca s deťmi, snaží sa tejto oblasti viac porozumieť a už sa nevie dočkať chvíle, keď bude môcť ako asistent konečne pracovať.

Na základnú školu k počítaču na online vyučovanie sa vracia aj Vilo, ktorý od septembra študuje na Súkromnom gymnáziu v Kremnici. „Vybral som si túto školu, pretože som počul, že sa odtiaľ dostali ľudia zo zlej situácie (z chudobnejších pomerov) a teraz sa majú dobre. Jeden bývalý žiak tam študoval a dnes je policajt, druhý je sociálny pracovník. Chcel som vyskúšať ako to tam funguje, aký je tam internát a prostredie a chcel som spoznávať iných ľudí.“ Do Kremnice Vilo chodil zhruba jeden a pol mesiaca, potom stredné školy plošne na celom Slovensku vláda zatvorila. „Mal som tam dobrú partiu a dobrých učiteľov. Na škole sa mi učilo lepšie ako teraz, pretože učiteľ nám predmet lepšie vysvetlil. Takisto sme mali na internáte doučovanie od 17:00 do 20:00, kde sme si robili domáce úlohy a učili sa na ďalší deň. Pani vychovávateľka nám s tým pomáhala. Teraz si domáce úlohy robíme sami cez mobil a je to ťažšie.“

NIEKTORÍ MÔŽU STREDNÚ ŠKOLU UKONČIŤ PREDČASNE

Rozhovor so študentmi nám sprostredkoval Réne Skácal, ktorý učí na základnej škole v rámci programu Teach for Slovakia a minulý rok učil i Mareka i Vila. Upozorňuje, že niektorí študenti môžu v prípade, že budú školy zatvorené veľmi dlho, odísť zo strednej školy predčasne. „Niektorí z našich žiakov majú už ukončenú 10-ročnú povinnú dochádzku, takže ak bude pre nich dištančná výučba náročná a nedostupná, môžu školu vzdať, najmä študenti, ktorí študujú na 2-3-ročných učilištiach.“ Marek aj Vilo však majú veľkú motiváciu pokračovať. „Neviem, no myslím, že to zvládnem aj keď bude situácia trvať viac mesiacov,“ hovorí Marek. „To je ťažká otázka, keby to trvalo dlhšie, tak by mi to sťažovalo školu. No počul som, že 30. novembra ideme naspäť, tak som zvedavý,“ hovorí Vilo. Obavy má z toho, keby sa musel dištančne učiť celý rok. „V tom prípade by som asi nedokončil prvý ročník. Hlavne kvôli doučovaniu, kde sme sa pripravovali na novú hodinu.“

PRÍPRAVA NA MALÉ SKUPINKY

Škola chýba i menším deťom. „Volám sa Timea, mám 10 rokov a bývam v Turné nad Bodvou. To, že nemôžem chodiť do školy znamená, že sa nemôžem učiť tak, ako v škole, kde nám vysvetľuje pani učiteľka. Teraz, keď niečo neviem, tak mi pomáha mama. No chýbajú mi  pani učiteľky a spolužiaci. Najmä pani učiteľka Martinka Deliová a p.u. Hrušovská, aj Kristínka.  Pani učiteľky z Teachfordu sú super!“ hovorí Timea. Ona i jej rovesníci sa teraz učia najmä z pracovných listov, no od budúceho pondelka by sa mohli vrátiť do škôl v  5-členných skupinách.

Školy, ktorých sa zmena týka sa opäť dozvedel o novom opatrení v piatok večer. S platnosťou od pondelka. Aj to je jedna z požiadaviek výzvy Dajme deťom hlas v čase pandémie  – žiada, aby sa rozhodovalo s rešpektom a úctou k tým, ktorých sa opatrenia týkajú.

TESTOVACIE TÍMY PRE ŠKOLY BY POMOHLI I NA LUNIKU

Na nové opatrenie sa už pripravujú i na Luniku 9. Doteraz fungovali tak, že vždy o 10.00 prijímali vypracované pracovné listy a rozdávali nové. „V takomto modely je nereálne vysvetľovať novú látku, pre deti by to znamenalo veľa čítania v jazyku, ktorý ani nie je ich materinský. Pracovné listy nám pomáhajú udržiavať to, čo deti vedia a keď sa vrátia späť do škôl, budeme snáď na týchto vedomostiach môcť stavať a sústrediť sa na nové veci,“ hovorí René Skácal.

V prípade návratu malých skupín do škôl hovorí, že to môže pomôcť najmä v zmiešaných školách – kde sa časť detí učí dištančne a časť detí túto možnosť nemá a nemajú tak šancu udržať krok so spolužiakmi. Pre učiteľov však bude náročné nájsť riešenie ako učiť prezenčne i dištančne. V prípade školy na Luniku 9 by sa však do školy mohli vrátiť všetky deti. Učenie v  skupinkách je však výzva pre kapacity školy. „Máme 900 žiakov, ak chceme učiť v skupinkách, potrebovali by sme dvesto tried a dvesto učiteľov.“ Aj táto škola učila v septembri podľa školského semafora a nemuseli zatvárať triedu ani školu. Druhá vec je, že sa naozaj medzi učiteľmi šírila obava a strach, pretože sa nedokázali úplne spoľahnúť, že sa rodičia a deti v prípade podozrenia budú hlásiť na testovanie cez internet či telefonicky prípadne si platiť drahé testy. Plošné testovanie však situáciu upokojilo. „Nevedeli sme, či sa vírus nešíri a neprepukne nám ochorenie zrazu v zborovni. No testovanie ukázalo sa, že Lunik 9 je, bohužiaľ, izolovaný, otestovať sa prišla polovica obyvateľov a bolo tu len 10 pozitívnych.“ V prípade tejto školy by tak pomohol skôr návrh ministra školstva zriadiť testovacie tímy určené pre školy. „Ak by sa vedeli rýchle a jednoducho otestovať učitelia a vedeli by sme skontrolovať i žiaka, ktorý by mal problémy, bolo by to riešenie. Kolegovia by sa nemuseli báť a mohli by sme normálne pokračovať vo výučbe“.